Tertulia Kunst Café en Rietveldpaviljoen organiseren samen een Cross Over project.
Tertulia’s moderator Juan Carlos Salvia gaat in gesprek met vier exposanten van Onbereikbare Liefde van de tentoonstelling in het Rietveldpaviljoen.
De Café gasten zijn: Anna Skubisz, Lisa Bast, Mardoe Painter, Claire Bontje.
Er is veel ruimte voor interactie met de bezoekers.
De Amersfoortse beeldend kunstenaar Anna Skubisz is een talentvolle jonge maker die werkt met uiteenlopende stoffen, waarvan zij driedimensionale beelden maakt. In de expositie Onbereikbare Liefde is haar openhartige werk ‘My Lost Boys’ te zien. Het werk is een verbeelding van de kinderen die Anna nooit heeft gekregen; de keuze die zij naar haar gevoel moest maken tussen het hebben van kinderen of haar kunstenaarschap. Hiermee raakt Anna aan een onderwerp waar steeds meer over wordt gesproken: kinderloosheid – bewust of ongewenst. Waar ouderschap altijd een vast gegeven was, staat dit steeds meer ter discussie en worden taboes doorbroken. Met dit werk geeft Anna haar ervaring weer en draagt zij bij aan een maatschappelijk relevant gesprek over deze verloren liefde en de keuzes die daarbij horen.
De Amersfoortse ruimtelijk kunstenaar en psychonaut Lisa Bast, werkt het liefst met minimalistische vormen, licht en rauwe materialen. Verschillende media als geluid, beweging en film voegt Bast toe om een onderbewuste laag te prikkelen. De natuur en haar dagelijkse omgeving dienen als een oneindige inspiratie bron. Wat door anderen als normaal wordt beschouwd, ziet Lisa als rijk. Haar grote inlevingsvermogen en de diepe innerlijke belevingswereld gebruikt ze tijdens het maakproces om antwoorden de vinden op persoonlijke vraagstukken uit de directe omgeving. Tijdens de expositie Onbereikbare Liefde maakt Lisa een nieuw kunstwerk over narcistische liefde die in januari aan de expositie wordt toegevoegd. Je kunt haar aan het werk zien in haar tijdelijke atelier voor het Rietveldpaviljoen.
Mardoe Painter is een Amersfoortse multimedia artiest die er niet voor terugdeinst om de grote onderwerpen des levens bespreekbaar te maken. In haar werk ‘Post Mortem Rehearsal’ combineert ze de liefde voor haar naasten met vraagstukken rondom sterfelijkheid. Mardoe richt zich hier op haar moeder; hoe kijken zij beiden aan tegen haar moeder’s sterfelijkheid en de relatie met Mardoes vader. Het universele besef dat degenen van wie wij houden op den duur zullen sterven, en de vaak onuitgesproken vraag wanneer dat zal gebeuren, heeft Mardoe met gemengde technieken en fotokunst en verf expliciet uitgebeeld. Het is haar perspectief op verloren liefde – wanneer de dood naderbij komt – en zet ons aan het denken over onze eigen ideeën daarbij. Open gesprekken over verlies, rouw en verwerking zijn immers nog niet vanzelfsprekend.
Claire Bontje is een jonge Amsterdamse fotograaf en videomaker. In haar werk stelt zij de mens centraal en legt zij hen vast zonder oordeel, in een heldere en documentaire stijl. Dit is goed te zien in haar fotoreeks ‘Plastic Women’. Claire geeft ons daarbij een intiem beeld van de connectie die mannen voelen met sekspoppen, hun stille vriendinnen. Wij maken op deze manier kennis met een vorm van liefde die soms wordt gezien als vreemd en zelfs verboden. Maar voor deze mannen is de relatie levensecht – net als de plastic vrouwen zelf.
Claire verzamelde ook getuigenissen van vrouwen die in een niet-reguliere relatie zitten: zij zijn iemands geheime minnares of delen hun geliefde met een ander. In de video hoort u hun verhalen, vertelt door de ogen van Lea – de plastic vrouw die u op de expositie ziet.
Het NRC heeft op 12 januari een artikel over deze expositie geplaatst. Een gebroken hart leidt vaak tot iets moois. Wat gebeurt er als liefde uit balans is? In het Amersfoortse Rietveldpaviljoen verbeelden negentien kunstenaars onbereikbare liefde.
Tickets zijn voor dit Kunst Café € 5,-. Aanmeldingen kunnen via dit formulier of rechtstreek bij het Rietveldpaviljoen. De Vrienden pas Vriend 033fotostad is ook geldig.