Event verslag 8 mei 2023.
Op maandag 8 mei ’23 vond het Tertulia Kunst Café met kunstenaar Annemieke Alberts plaats in Amersfoort. Tijdens dit evenement ging Annemieke in gesprek met de Mexicaanse kunstenaar Juan Carlos Salvia ook gespreksleider van deze avond. Titel van deze avond Nomos Op zoek naar de ultieme ruimte.
Nomos is een term uit de Griekse filosofie die staat voor universele wetten die ten grondslag liggen aan de ordening van het heelal en ons bestaan. Annemieke heeft als kunstenaar een diepe interesse in deze zoektocht en begrijpt dat het niet alleen gaat om het verkennen van fysieke ruimte, maar ook om het begrijpen van de betekenis en het bestaan ervan. Haar kunstwerken zijn niet alleen een visuele weergave van de ruimte, maar ook een reflectie van haar eigen zoektocht naar de betekenis ervan. Tijdens het gesprek verkent Juan Carlos samen met Annemieke hoe zij Nomos heeft gebruikt als inspiratiebron voor haar kunst.
Rebellie en kunst.
Kunstenaars hebben een speciale band met rebellie. Juan Carlos vroeg zich af of ongunstige omstandigheden de noodzaak om kunst te maken vergroten. In Mexico worden veel kunstenaars gedreven door sociale of collectieve omstandigheden. Annemiek Alberts gelooft echter dat de motivatie om iets te maken en zichzelf uit te drukken haar kernmotivatie is. Echter de motivatie om kunstenaar te worden Dat vol te houden komt voort uit rebellie. Ik ben heel gedreven om het verhaal te vertellen dat verteld moet worden. Ze denkt niet dat de kunstenaar die van alle kanten gestimuleerd wordt en heel vrij is geweest, betere kunst maakt. Kunst maken is voor haar vooral een persoonlijke en intuïtieve daad.
De motivatie
Voor Annemieke is kunst een manier om zichzelf uit te drukken en haar waarheid te vinden. Het kan echter worden beïnvloed door externe factoren zoals afwijzing en kritiek. Ze vindt dat kunstenaars de vrijheid moeten hebben om te experimenteren en te verkennen zonder beperkt te worden door externe factoren. Daarnaast kan externe kritiek je ook aan het denken zetten of je mening aanscherpen. De wisselwerking met de buitenwereld is er zeker ook. Denk hierbij ook aan de invloed van andere, jou voorgaande kunstenaars op wiens schouders we staan.Vrijheid is voor haar het ultieme evenwicht tussen naar binnen gaan en naar buiten gaan en zelf te bepalen hoeveel je je aantrekt van de buitenwereld.
"Vrijheid is het ultieme evenwicht tussen naar binnen gaan en naar buiten gaan, waarbij je beseft dat het naar buiten gaan niet altijd nodig is en je zelf kunt bepalen hoeveel je je aantrekt van de buitenwereld."
Kritisch kijken naar kunst
Kritisch kijken naar kunst is cruciaal voor kunstenaars om hun eigen werk op een objectieve manier te kunnen beoordelen en te ontwikkelen. Annemiek Alberts benadrukt het belang van kritisch kijken en feedback van docenten en leermeesters om haar werk te verbeteren. Ze legt uit dat het verschil tussen leuk en kitsch in de kunstwereld afhangt van het gevoel dat een kunstwerk oproept, en dat het belangrijkste is dat een kunstwerk een gevoel gedachte, nieuw inzicht, of een boodschap overbrengt op de kijker. Kritisch kijken naar kunst is niet alleen belangrijk voor kunstenaars, maar ook voor het publiek dat het werk bekijkt om een diepere betekenis of boodschap te ontdekken.
"Een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd, is om niet te snel tevreden te zijn met wat ik heb gemaakt." - Annemieke, over het belang van kritisch kijken naar je eigen werk.
De kracht van kunst
Heeft kunst de kracht om mensen aan het denken te zetten en lessen uit het gewone leven naar boven te halen? Annemieke is zelf niet op zoek naar deze motivatie, maar zoekt naar verrassingen en verandering in haar denkpatroon door naar kunst te kijken. Kunst kan ons helpen om nieuwe inzichten en perspectieven te ontwikkelen, complexe emoties te begrijpen en vastzittende denkpatronen te veranderen. Het openstaan voor wat er nog meer is en niet meteen oordelen over wat je ziet, kan ons aan het denken zetten en mooie oplossingen bieden voor het dagelijks leven.
"Bij het kijken naar kunst heb je het gevoel opgetild te zijn en op een heel andere manier naar dingen te kijken. Het openstaan voor wat er nog meer is en niet meteen oordelen over wat je ziet, kan ons aan het denken zetten en mooie oplossingen bieden voor het dagelijks leven."- Annemieke
Nomos en de ultieme ruimte
Annemieke beschrijft Nomos als een ongedefinieerde ruimte met een verlangen naar vrijheid en ontsnapping uit systemen. Ze gelooft dat kunst ons kan helpen om op een andere manier naar dingen te kijken zonder vooroordelen. Haar werk is onder andere geïnspireerd door Diego Velázquez en Francis Bacon en ruimte speelt een belangrijke rol in haar werk, waarbij ze gebruik maakt van kleur en toevalligheid. Het publiek vraagt zich af waarom veel van haar werk wiskundig lijkt en Annemieke legt uit dat het gaat om het suggereren van ruimte op het doek. Er wordt gesproken over de rol van bewustzijn en onbewustzijn in haar keuzes en de rol van verbeelding in de kunst. Annemieke voegt geen symbolische elementen toe aan haar werk omdat ze dit vaak te voor de hand liggend vindt.
Uit het publiek: "Je werk gaat over ruimte, je bent al lange tijd bezig met het suggereren van ruimte op het doek.” Klopt zegt Annemieke: “Zo is het gebruik van overlappingen van ruimtes een hulpmiddel om een suggestie van diepte te creëren."
Verbeelding en Realiteit in Kunst
Juan Carlos als hij naar werk kijkt van Annemieke: “Af en toe heb ik het indruk dat hier iets is om te begrijpen en als ik dat denk is het alweer weg.”
De quote van Gauguin: ‘Realiteit hebben we genoeg, het is de verbeelding die het gelaagder maakt.’ Dit roept de vraag op of dit voor elke kunstenaar geldt? Annemieke: Kunstenaars halen inspiratie uit de werkelijkheid, maar zijn niet langer gebonden aan het creëren van realistische beelden. Kunst kan dienen als een ontsnapping aan de realiteit, maar ook als een manier om deze te onderzoeken en bevragen. Het is belangrijk voor kunstenaars om te onderzoeken waar hun inspiratie vandaan komt en wat hen triggert om iets anders te creëren dan de werkelijkheid. Verbeelding en realiteit kunnen naast elkaar bestaan en elkaar versterken. Juan Carlos:In de context van dit citaat is het genoeg hebben van de realiteit niet alleen maar esthetisch, als kunstenaar zijn we niet snel tevreden. Goed kijken hebben nodig als we genoeg hebben van de realiteit. We zullen dan dat moeten verbeelden.
Annemieke:"Eigenlijk denk ik dat het gewoon vanzelf gaat als het beeld genoeg openlaat en vragen oproept. Dan zou je dat een bepaalde vorm van esthetiek kunnen noemen."
Samenvatting
Het kunstenaarschap onderscheidt zich van andere beroepen doordat het niet altijd duidelijk gedefinieerd kan worden en meer een deel is van iemands leven en manier van kijken. Voor kunstenares Annemieke wordt haar kunstenaarschap vooral duidelijk wanneer ze haar werk tentoonstelt en deelt met het publiek. Kunstenaars spelen een belangrijke rol in onze maatschappij door ons aan het denken te zetten en ons te helpen op een andere manier naar dingen te kijken. Op de vraag of haar vrouw zijn van invloed is op haar kunstenaarschap doet het geslacht ertoe, of er een andere gevoeligheid aan het vrouw zijn? Zegt Annemieke; ze is zich tijdens het werken niet bewust van deze factor, maar merkt het pas op wanneer haar werk wordt vergeleken met dat van anderen en zij hierop wordt aangesproken. Uiteindelijk heeft de maker in haar diepste wezen geen geslacht en is het vooral de persoonlijke touch en keuze van kleuren die het werk van Annemieke onderscheidt.
Kortom, het kunstenaarschap is een uniek beroep dat niet altijd duidelijk gedefinieerd kan worden en meer een deel is van iemands leven en manier van kijken. Kunstenaars spelen een belangrijke rol in onze maatschappij door ons aan het denken te zetten en ons te helpen op een andere manier naar dingen te kijken. Het is daarom belangrijk om kunst te blijven waarderen en ondersteunen in onze zoektocht naar Nomos en de ultieme ruimte.
Annemieke in interactie na vragen uit het publiek: "Vrijheid is het ultieme evenwicht tussen naar binnen gaan en naar buiten gaan, waarbij je beseft dat het naar buiten gaan niet altijd nodig is en je zelf kunt bepalen hoeveel je je aantrekt van de buitenwereld."
Ervaringsverhaal van een bezoeker.
De schilderijen van Annemieke Alberts ken ik al jaren. Ze verbazen me, doen me verwonderen en maken me soms een beetje stil vanbinnen. In die jaren transformeert haar werk rondom een persoonlijke thema. Een onuitgesproken thema, alleen sterk voelbaar. Annemieke maakt daar niet zoveel woorden over vuil.
Het bijzondere van deze avond met Annemieke Alberts & Nomos was de manier van interviewen van Juan Carlos Salvia. Een poëtische Mexicaan wonend in Amersfoort met een dichterlijke manier van vragen, zoekend naar de juiste woorden, soms scherp en soms een beetje onbeholpen. Een manier die ontwapende. Annemieke vertelde over kunst, haar kunst, haar werkwijze en liet soms een beetje over haar thema los.
Er ontstond interactie met betrokken aanwezigen, die de kunst en de kunst van deze kunstenaar verdiepten en persoonlijker maakten. Ondanks het feit dat de werken van de kunstenaar geprojecteerd werden (en niet fysiek aanwezig waren) was ik weer verbaasd over de schoonheid van dit werk.
Ik ging naar huis, stapte op mijn fiets en dacht: “Wat een avond!”
Joop ter Maat.