Blog # 56 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Kunst als waarheid (7)
Blog 56: Kunst als waarheid (7 en slot): In deze laatste blog bespreekt Onno Zijlstra Heideggers idee van kunst als oorsprong van waarheid en vice versa. Kunst brengt iets aan het licht, maar onthult niet alles; wat zichtbaar wordt, betekent ook dat iets verborgen blijft. De werkelijkheid is dus nooit volledig transparant. Heidegger wijst op het onderscheid tussen het moderne idee van de kunstenaar als geniaal subject en de kunst zelf als scheppend proces.
Hij benadrukt dat waarheid voortkomt uit kunstwerken zonder direct uit iets te ontstaan — waarheid ontspringt uit het niets. Heideggers denken richt zich op het Zijn, iets dat niet simpelweg als een voorwerp kan worden begrepen. De taal, vooral die van de dichter, speelt hierin een centrale rol als middel om het Zijn te onthullen. Hoewel Zijlstra kritisch staat tegenover sommige aspecten van Heideggers gedachtegoed, waardeert hij de nadruk op ontvankelijkheid, kwetsbaarheid, en de onuitputtelijkheid van de werkelijkheid.
Blog # 55 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Kunst als waarheid (6)
In deze blog verkent Onno Zijlstra Heideggers visie op kunst als een onthulling van waarheid. Kunst is geen eenvoudige weergave van wat zichtbaar is, maar een proces van "ontbergen" tegen een achtergrond van verborgenheid. Kunstwerken zoals Van Goghs schoenen en de Griekse tempel tonen hoe kunst niet alleen zichtbaarheid schept, maar ook diepere betekenissen ontsluit.
Heidegger onderscheidt kunst van alledaagse vervaardiging: kunst is een schepping waarin het materiaal (de aarde) tot zijn bestemming komt. Daarbij benadrukt hij dat waarheid altijd in dialoog staat met verborgenheid; alles wat zichtbaar wordt, laat tegelijkertijd andere aspecten verborgen.
Deze filosofische benadering laat zien hoe kunst ons een dieper inzicht geeft in de relatie tussen zichtbaarheid, verborgenheid en de werkelijkheid.
Blog #54 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Kunst als waarheid (5)
In Blog 54, bespreekt Onno Zijlstra Heideggers visie op kunst als onthulling van waarheid (a-lètheia). Heidegger ziet in Van Goghs schilderij van klompen het harde boerenleven weerspiegeld, en de kunstenaar als medium waardoor waarheid zichtbaar wordt. Bij een Griekse tempel benadrukt Heidegger dat het gebouw niet alleen een plek is, maar een hele wereld oproept, verbonden met de aarde en de natuur (phusis). Voor de Grieken was natuur geen dode materie maar iets levends. Kunstwerken als de tempel tonen deze verbinding, die in de moderne tijd verloren is gegaan.
Blog #53 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Kunst als waarheid (4)
In deze blog wordt Heideggers filosofie uit De oorsprong van het kunstwerk besproken. Hij onderzoekt het verschil tussen een 'ding' en een 'tuig' (werktuig) door het schilderij Een paar schoenen van Van Gogh. Heidegger toont hoe we vaak abstract over werktuigen denken, maar het schilderij onthult de schoenen in hun vertrouwde context als deel van het leven van een boerin. Voor Heidegger laat kunst de waarheid (a-letheia, 'on-verborgenheid') zien. Kunstwerken onthullen hun essentie, wat verschilt van de moderne opvatting van kunst als iets belangeloos of puur expressief.
Blog #52 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Kunst als waarheid (3)
In de 52e blog van Onno Zijlstra over Heideggers 'De oorsprong van het kunstwerk' onderzoekt Zijlstra de relatie tussen ding, werktuig en kunstwerk. Hij beschrijft hoe Heidegger ons begrip van een 'ding' uitdaagt door traditionele denkbeelden te doorbreken. Heidegger verwerpt de opvatting van het ding als een substantie met eigenschappen of als een bundeling van gewaarwordingen. In plaats daarvan probeert hij het ding in zijn eigen aard te laten bestaan, los van menselijke concepten. Dit leidt Heidegger tot een belangrijk onderscheid tussen ding, tuig en werk: terwijl een kunstwerk en werktuig beide door de mens zijn gemaakt, is een kunstwerk minder dienstbaar en staat het meer op zichzelf. Het denken moet volgens Heidegger het ding in zijn wezen laten rusten, zonder het te reduceren tot een abstract concept.
Blog #51 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Kunst als waarheid (2)
In blog 51 schrijft Onno Zijlstra over De oorsprong van het kunstwerk, waarin Martin Heidegger de relatie tussen kunst, de mens, en de waarheid onderzoekt. Heidegger stelt dat de moderne westerse samenleving afstandelijk is geworden ten opzichte van de wereld, en dat kunst kan helpen ons opnieuw met die wereld te verbinden. Hij bekritiseert de esthetische benadering van kunst als oppervlakkig en stelt dat kunst niet alleen een object van beschouwing is, maar een manier om waarheid te onthullen. Heidegger begint zijn analyse door te kijken naar het concept van ‘het ding’ en hoe we dit in de filosofische traditie hebben benaderd. Zo wil hij dieper graven naar een fundamentelere werkelijkheid waarin kunst een speciale rol speelt bij het tonen van de waarheid.
Blog #50 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Kunst als waarheid (1)
In het blog wordt besproken hoe kunst, net als wetenschap, ook een vorm van waarheid kan leveren, mogelijk zelfs een diepere. Martin Heidegger, in zijn werk De oorsprong van het kunstwerk, stelt dat kunst ons een unieke toegang biedt tot de werkelijkheid. Hij benadrukt het idee van "in-de-wereld-zijn" en de tijdelijke aard van ons bestaan. Anders dan het existentialisme van Sartre, focust Heidegger op het 'Zijn' zelf en ziet hij kunst als een middel om dieper inzicht in ons bestaan te krijgen. Verdere blogs zullen dit thema verder verkennen.
Blog #49 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Tolstoj en Wernsen
Blog 49: Tolstoj en Wernsen bespreekt een schaakpartij-analyse, een lezing van straatfotograaf Willem Wernsen en de kunstopvattingen van Lev Tolstoj. Het legt uit hoe Tolstoj kunst ziet als expressie van gevoelens, noodzakelijk voor morele verheffing, en bekritiseert elitaire kunst. Tolstoj benadrukt dat kunst gevoelens overbrengt, niet gedachten. Ook wordt Susan Sontags kritiek op Diane Arbus' fotografie genoemd, waarbij haar werk als oppervlakkige fascinatie wordt omschreven. De auteur suggereert dat Wernsens foto's beter begrepen kunnen worden vanuit Tolstojs perspectief, als dragers van liefdevolle gevoelens.
Blog #48 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Ernst Cassirer over kunst
Ontdek de filosofie van Ernst Cassirer, dé filosoof van symbolen, die de menselijke werkelijkheid verkent door kunst, religie, en wetenschap. Zijn werk, vooral het driedelige "Philosophie der symbolische Formen" en "Essay on Man", benadrukt hoe we door symbolen onze werkelijkheid vormen. Kunst interpreteert de wereld anders dan wetenschap, verrijkend onze perceptie en realiteit.
Blog #47 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Het kunstwerk als symbool (2)
Onno Zijlstra bespreekt hoe Susanne Langer kunst ziet als een taal die emoties via vormen uitdrukt, iets wat gewone taal niet kan. Kunstwerken gebruiken kleuren en tonen om complexe gevoelens over te brengen. Filosofen zoals Gadamer en Sartre benadrukken de rijke, gelaagde betekenissen van kunst, die ons helpt ons bestaan te verhelderen en te verrijken. Blog 47
Blog #46 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver),Het kunstwerk als symbool.
Blog 46: Verken het verlangen naar eenheid in kunst en mythologie. Ontdek de diepere lagen van symboliek die ons menselijk streven naar betekenis en verbondenheid belichten. Voor filosofieliefhebbers en kunstliefhebbers die de mysteries van het leven willen ontrafelen. Door Onno Zijlstra.
Blog #45 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Betekenisvolle vorm (2)
Ontdek de Betekenisvolle Vorm in Kunst
In deze blog nr 45 bespreekt Onno Zijlstra, filosoof en schrijver bij Tertulia Amersfoort, opnieuw (lees ook deel 1) het intrigerende concept van betekenisvolle vorm in de kunst. Geïnspireerd door Clive Bell en beïnvloed door Arthur Schopenhauer, verkent de tekst hoe kunst ons kan raken via de 'significant form' van een kunstwerk, los van zijn concrete betekenis. Deze benadering heeft niet alleen bijgedragen aan vernieuwingen in de kunst, maar heeft ook geleid tot een diepere waardering voor creatieve vrijheid en de diepgaande ervaring die kunst kan bieden. Lees verder op ons blog om meer te ontdekken over de relatie tussen vorm en betekenis in de kunstwereld.
Blog #44 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Betekenisvolle vorm
Ontdek de diepgaande verkenning van kunst en filosofie in dit blog (#44) van Onno Zijlstra. Verken de essentie van kunst door de lens van Clive Bell's concept van 'betekenisvolle vorm'. Kom meer te weten over de intrigerende relatie tussen vorm en betekenis in de kunstwereld vanuit een filosofisch perspectief.
Blog #43 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver),‘De rilling van de duur’
In de kunstruimte Villa de Bank in Enschede bespreekt Onno Zijlstra de werken van Jolanda Meulendijks en Choi Wong en geeft aandacht aan de verkenning van ruimte en tijd. Onno Zijlstra beschrijft Meulendijks' focus op ruimte en beweging, terwijl Wong de dimensie van tijd in haar beelden belicht. Beide kunstenaars benadrukken de spanning tussen fragmentatie en eenheid in hun werk. Meulendijks creëert betekenisvolle composities die ons voor even bevrijden van de dreiging van fragmentatie en dood, terwijl Wong door het bewerken van gevonden foto's nieuwe betekenislagen toevoegt aan de oorspronkelijke beelden. De tentoonstelling, samengesteld door Gerard de Kleijn met de informatieve ‘krant’, vormgegeven door Ron Jagers biedt een intrigerende verkenning van tijd en ruimte, waarbij het publiek wordt uitgedaagd om de diepere filosofische betekenis achter de kunstwerken te verkennen.
Blog #42 Onno Zijlstra (filosoof/schrijver), Iris Murdoch: Ethiek en Esthetiek
In Blog 42 onderzoekt Onno Zijlstra de invloed van Immanuel Kant op de literatuur, met een focus op de visie van Iris Murdoch. Murdoch bekritiseert de neiging van romans om zich af te sluiten van de complexiteit van het bestaan, en ziet mogelijkheden tot herstel in Kant's concept van het sublieme. Dit biedt een nieuwe manier om de ander te ervaren, wat essentieel is voor het herstellen van de waarde van de roman.